fbpx
trauma de baas

JE TRAUMA WEER DE BAAS!

EMDR en Emotie eten

EMDR en emotie eten is misschien niet de eerste methode om mee aan de slag te gaan. Maar een eetverslaving is misschien wel de aller moeilijkste verslaving die er is, we moeten iedere dag immers eten.

Net als bij iedere andere verslaving is er sprake van een beloningscircuit van de hersenen. De neurotransmitter dopamine speelt hierin een hele belangrijke rol. Eten, drugs, seks zorgen voor een verhoogde afgifte van dopamine in de nucleus accumbens. Mensen die verslaafd blijken een tekort aan dopaminereceptoren in hun brein te hebben. Waardoor ze minder gevoelig zijn voor beloningen, en minder in staat zijn plezier te ervaren. Drugsgebruik en veel eten zouden manieren kunnen zijn om de hoeveelheid dopamine op te krikken en zo het te kort te compenseren.

Een eetverslaving kan als psychische aandoening gezien worden. Er is sprake van afwijkend gedrag ten opzichte van eten. Dit gedrag kan zich uiten in juist heel erg veel of juist heel erg weinig , tot niets te eten. Maar er kan ook afwijkend gedrag worden vertoond in het soort eten. Obsessief bezig zijn met gezond eten of alleen maar een bepaald soort voedsel willen eten.

Stel jezelf eens de volgende vragen ?

  • Eet je meer als je veel stress hebt?
  • Eet je wanneer je niet hongerig of vol bent ?
  • Eet je om jezelf beter te voelen ? (om je te kalmeren of een gevoel van verdriet, woede, angst of verveling tegen te gaan?)
  • Beloon je jezelf met voedsel ?
  • Geeft voedsel jou een veilig gevoel ?
  • Heb je een machteloosgevoel rondom voedsel ?

Als je een of meer van deze vragen met ja hebt beantwoord dan is de kans groot dat je emotioneel eet. Dit kan best confronterend zijn.

Emotioneel eten

Om emotie eten onder controle te krijgen is het niet de motivatie of het doorzettingsvermogen. De uitdaging is bij emotioneel eten is dat er onderliggende oorzaken zijn waardoor het eten tijdelijk een grote voldoening geeft. De voldoening is niet rationeel weg te redeneren, wij zijn meer afhankelijk van onze emoties dan we zouden willen toegeven. Teveel eten kan bij sommigen verlichting geven tegen stress, negatieve gedachtenpatroon en zelfs verveling.

EMDR kan je helpen om de onderliggende emoties of problemen op te lossen en nieuw gedrag aan te leren.

© 2020 trauma de baas

Thema door Anders Norén